1998-2003: Begynnelsen på et Nordisk-datterselskap

I år, 2023, feirer det nordiske datterselskapet GEZE Scandinavia stolt sitt 25-årsjubileum. Som en del av feiringen vil vi oppsummere historien vår i en serie artikler som hver dekker en tidsperiode på 5 år. I den første artikkelen skal vi tilbake til begynnelsen, hvor det hele startet for GEZE Scandinavia.

La oss begynne reisen...

Sweden Office

Lokalene i Täby er fortsatt i dag det svenske GEZE-kontoret.

For 25 år siden, mens verden snart skulle feire et nytt årtusen, fant starten av datterselskapet GEZE Scandinavia sted. Det første GEZE-kontoret ble åpnet i Sverige, og ikke lenge etter ble både det norske kontoret og det danske kontoret virkelighet. Lokalene i Täby, like ved Stockholm, hvor vi holder til i dag, var det første stedet på det nordiske markedet, tilbake i 1998.

De nordiske landene har en lang tradisjon med internasjonal arkitektur og fokus på interiør.Etter hvert som den moderne interiørdesignen utviklet seg, var regionen tidlig ute med å fokusere på tilgjengelighet og komfort, sammen med integrert produktdesign, og regionen er kjent for å kreve høy kvalitet. Derfor er det fortsatt i dag stor etterspørsel etter innovative GEZE-produkter.

GEZE kvalitet og innovative produkter er etterspurt

TS 5000

GEZE TS 5000-familien med klare linjer og konturer, pluss teknisk perfeksjon.

Lenge før etableringen av GEZE Scandinavia i 1998 hadde produkter fra den tyske fabrikken, spesielt våre høykvalitets dørlukkere, blitt eksportert til lokale kunder i Sverige, Norge og Danmark. "Helt fra starten var kravet til våre dørlukkere av høy kvalitet, spesielt TS 5000-familien med klare linjer og konturer, pluss teknisk perfeksjon, satt nye standarder siden 1980-tallet." I Skandinavia er dørlukkere med glideskinne den foretrukne løsningen både for innvendige dører og ytterdører, sier Morten Nielsen, administrerende direktør i GEZE Scandinavia.

Slimdrive EMD F - Jubileumsartikkel Scandi

Slimdrive EMD/EMD-F satte en ny standard for automatiske drivenheter, som passet perfekt for de skandinaviske markedene. Slimdrive EMD/EMD-F ble snart den foretrukne slagdørautomatikken i Skandinavia.

I løpet av de siste 25 årene i Skandinavia har det vært en økende etterspørsel etter automatiske dørløsninger, ettersom barrierefri tilgang til alle typer bygninger er på topp i de skandinaviske landene. Rett etter etableringen av det nye datterselskapet introduserte GEZE den innovative og banebrytende nye slagdørautomatikken

GEZE Slimdrive EMD/EMD-F. Med en nesten lydløs  drift og en rekordlav byggehøyde på bare 7 cm kombinert med utmerket ytelse og tilkoblingsmuligheter, satte GEZE en ny standard for slagdørautomatikk.

Globalisering av et tysk familieeid selskap

På slutten av 1800-tallet var GEZE GmbH på vei til å øke sine internasjonale tilstedeværelse. Det privateide selskapet hadde vært i familien i flere generasjoner, og bevisstheten om det globale potensialet og fremtidige muligheter ble godt anerkjent. Med en strategisk datterselskapsstruktur ble GEZE Scandinavia veien til markedet i nord.

Administrerende direktør ir GEZE Scandinavia, Morten Nielsen

Managing Director, Morten Nilsen

«Med lokalene i Täby ble GEZE lokal i markedet. Dette er fortsatt i høy grad strategien vi har i dag – å være tilstede lokalt i markedet, nær kundene våre, sier Morten. “For GEZE økte salget raskt og planene for ekspansjon ble snart realitet. I 2002 ble den finske filialen etablert og filialen til GEZE Norge ble åpnet i 2003. Også salget til Danmark vokste, da de første ansatte, inkludert meg selv, kom til tidlig i 2003», fortsetter Morten.

For GEZE økte salget raskt og planene for ekspansjon ble snart realitet. I 2002 ble den finske filialen etablert og filialen til GEZE Norge ble åpnet i 2003. Også salget til Danmark vokste, da de første ansatte, inkludert meg selv, kom til tidlig i 2003.

En flott begynnelse å fortsette

De første 5 årene av GEZE Skandinavias historie ble begynnelsen på en stor reise. Reisen for å komme inn i landene i den nordlige regionen hadde begynt. Følg oss i den neste GEZE skandinaviske jubileumsartikkelen hvor historien fortsetter med ekspansjon, produktutvikling og nye markedsadgangseventyr.

Fortsettelse følger …