Service gjennom hele bygningslevesyklusen – vi overlater til kunden å fokusere på det som er viktigst.

GEZEs målsetting er å kunne gi støtte gjennom hele bygningslevesyklusen. Fra design og planlegging til installasjon og montering, inklusive bygningstjenester, vedlikehold og sanering – vi støtter kundene våre hele veien. Når vi gjør dette støtter vi også alle produktgruppene som er involvert og tilstøtende grensesnitt – alltid med et mål om å skape leveverdige bygninger. Günther Weizenhöfer, leder for Pre Sales Development team hos GEZE, vår salgsleder Christian Schulze Dieckhoff og adm. dfir ved GEZE Service GmbH, Katrin Höfer, vil drøfte hvordan dette fungerer og snakke om nøkkelområdene i fokusområdet.

“Koble på ekspertise – bygge løsninger” – det er GEZEs målsetting og ytelsesløfte. Hva betyr dette konkret for våre kunder?

Christian Schulze Dieckhoff: Det betyr av vi gjør mer enn å bare støtte kundene våre med fremifrå GEZE produkter. Vi ønsker å virkelig forstå hvilke behov og utfordringer kundene våre har, og løse deres problemer. Vi ser på oss selv som tilbyder av helhetlige og omfattende tjenester. Våre mange år med teknisk- og industriekspertise gjør at vi vet hva nettverkstilkobling innebærer i dette objektet og hvilke farer vi må være obs. på.

Katrin Höfer: Det stemmer. Vi ønsker å tilby tjenester fleksibelt og pålitelig til en hver tid, og være en partner som kundene kan stole på. Vi møter kundene på halvveien og hjelper dem å fullføre og overvåke bygningsprosjektene med teknisk ekspertise. Denne støtten går gjennom hver fase av bygningslevesyklusen, og fokuserer alltid på hvordan bygningen brukes, og menneskene som bruker den.

GEZE Building life circle infografic EN

I bygningsplanlegging, ved anleggsarbeid, ved bruk av bygningen, men også under sanering – våre tjenester støtter deg alltid

La oss starte med planleggingen. Hva kan GEZE kundene forvente når det gjelder planlegging, Günther Weizenhöfer?

Günther Weizenhöfer: Arkitekter er våre primære kontaktpersoner i dette området. Vi gir dem omfattende støtte når det gjelder teknisk planlegging av dører og vinduer. Denne støtten er tilgjengelig enten det gjelder en ny bygning eller sanering av en eksisterende bygning. Vi spør de rette spørsmålene og arbeider med arkitektene for å finne ut hvilke krav elementene må overholde. Planlegging er alfa og omega hvis vi skal unngå problemer seinere på byggeplassen. Særlig dørplanlegging kan være svært kompleks, fordi kravene ofte er motstridende og mange dører med forskjellige funksjoner installeres i samme bygning.

Vi ønsker ikke bare å selge produktene til kundene våre, vi ønsker å skape den rette GEZE løsningen for den spesifikke utfordringen.

Christian Schulze Dieckhoff, Salgssjef hos GEZE

Christian Schulze Dieckhoff: Når det gjelder bygningsautomatisering – å integrere dører og vinduer i et bygningsstyringssystem – lønner det seg å planlegge proaktivt. Med god planlegging unngår du mange problemer og sparer fremfor alt kostnader. Digitalisering og Smart Building konsepter gjør bygningsdrift generelt enklere og mer behagelig, men de gjør planleggingen mer kompleks og tidkrevende. Med vår planleggingsekspertise tilbyr ikke bare støtte til salgsstyrken og bakkontoret,vi har også de rette produktene uansett utfordring – og vi hjelper kundene våre, for eksempel på nettsiden vår, med mye informasjon om planleggingsrelaterte emner, med eksempler og referanser og med spesifikke produktkunnskapssider. Planleggere kan raskt finne det rette produktet med vår produktsøker. Vi gir selvsagt også arkitekter tilgang til teknisk informasjon, anbudstekster, produktspesifiseringsark og mye mer i nedlastningsområdet. Vårt omfattende salgsnettverk gjør at vi alltid er tett på kundene og kombinerer bransjeekspertise med teknisk kompetanse for de svært spesifikke behovene som våre kunder har – av profesjonelle, for profesjonelle.

Günther Weizenhöfer: Vi tilbyr selvfølgelig redskap og programvare som erfarne planleggere kan bruke til sine egne prosjekter. Våre BIM dørobjekter kan for eksempel integreres i digital bygningsplanlegging, vår interaktive dørkalkulator for Powerturn slagdørautomatikk beregner bruksområdet for drivenheten, og vår WinCalc vinduskalkulator hjelper deg finne den rette vindusmotoren til de fastlagte kravene. Du finner disse og andre verktøy på vår nettside og i kundeportalen. Vi tilbyr opplæringskurs spesielt for arkitekter, der vi informerer vi om aktuelle temaer som brannvern eller barrièrefrihet.

Vi veileder også arkitekter om temaer som Green Building, der vi bidrar med produkter som gjør bygningene mer bærekraftig, som naturlig lufting konsepter.

Günther Weizenhöfer, leder for utviklingsteamet for Pre Sales Development team hos GEZE

Dette høres ut som omfattende støtte. Hva skjer etter at planleggingen er gjennomført?

Christian Schulze Dieckhoff: Når vi har funnet det rette produktet, er vi klare til start. Kunden vår bruker enten en systemløsning som består av forskjellige GEZE komponenter, eller så utformer vi en kundetilpasset løsning der vi koordinerer direkte med kunden og utvikler spesielt for dem. Da er det mulig for oss å oppfylle svært spesifikke krav.

Katrin Höfer: Vi støtter selgere, forhandlere og bygningseiere med et vidt spekter tjenester: Nettsiden (under selve produktet eller på nedlastningsområdet) gir til enhver tid tilgang til monteringsanvisninger, installasjonstegninger og driftsveiledninger, slik at kundene alltid har tilgang til all informasjon om produktene våre. Vi tilbyr også flerspråklige installasjonsvideoer for å hjelpe installere produktene våre. Vår servickoffert er et annet nyttig verktøy til enkel og vellykket installering av produktene våre. Vi tilbyr selvfølgelig våre installatører også jevnlig opplæring i hvordan GEZE produktene installeres.

Og hva skjer når bygningen er ferdig og i drift?

Katrin Höfer: Selv da fortsetter vi å støtte kundene våre – automatiske dører eller vinduer er jo en del av en maskin og trenger regelmessig vedlikehold og inspeksjon. Med vår teknologistøttede og sømløse dokumentasjon av vedlikeholdsresultater hjelper vi kundene våre planlegge årlige investeringer og driftskostnader. Denne informasjonen hjelper oss også finne de mest økonomiske tiden for utskiftning. GEZE Service Portal sikrer at driftsansvarlig alltid har oversikt over hele systemet, slik at de f.eks. straks kan vurdere feil – og overføre dem på nettet. 

Vårt regelmessige vedlikehold sikrer funksjonalitet og opprettholder verdien av systemene – uavhengig av produsent.

Kathrin Höfer, adm. dir GEZE Service GmbH

Christian Schulze Dieckhoff: Hvis det skulle dukke opp uventede problemer mht. løsningene under drift, og feilsøking og FAQ ikke løser den, så er GEZE service tilgjengelig 24/7. Feilskjema på nett eller vår hotline kan brukes til feilrapportering døgnet rundt. Feilene vil da utbedres straks våre serviceteknikere avleser feilen. I fremtiden vil mer av dette arbeidet utføres vie fjernvedlikehold, slik at feilene kan avleses på nettet og teknikerne kan gi råd om hvordan de kan utbedres. I fremtiden vil stadig mer gjøres via fjernvedlikehold, slik at feilene kan avleses på nettet og det gis råd om hvordan de kan utbedres.

Katrin Höfer: Sist men ikke minst, så tilbyr våre GEZE serviceavtaler forskjellige typer skreddersydde løsningskonsepter for alle bygningstyper. Og hvis kunden trenger reservedeler, kan de enkelt bestille dem i GEZE Portal med levering over natten på forespørsel.

Tusen takk for denne interessante og informative samtalen!