Adgangskontroll – sikker administrasjon av maksimalt antall personer på steder

Øvre grense for antall personer i et rom som er pålagt av myndighetene, legger frem nye spørsmål for driftsansvarlig av offentlig tilgjengelige bygninger. Hvordan kan det sikres at personer venter utenfor på grunn av at maksimalt antall personer allerede finnes på innsiden? Og hvordan kan et automatisk system indikere med nøyaktighet at det nå er mulig å gå inn i en bygning igjen?

Kontrollerende baner og grupper av personer

Strømmen av kunder i kjøpesentre er delvis kontroller av dørsystemer.

Automatisk dørsystem i Akbati kjøpesenter i Istanbul, Tyrkia © Tarık Kaan Muşlu / GEZE GmbH

Kundestrømkontroll og konsepter for å separere personer i offentlige bygninger har alltid spilt en viktig rolle for driftsansvarlige. Koronaviruspandemien har brakt disse vurderingene økende i fokus på grunn av kundestrømningskontroll som involverer analysering av antall kunder og rutene de tar, samt dirigering og kontroll av disse tilsvarende. Strømningskontrollen administrerer tilgang til bygningene – selv med et høyt antall personer. Dette er ofte oppnådd ved bruk av spesielle strømningskontrollsystemer, slik som dreiekryss eller karuselldører. Hovedoppgaven til strømningskontrollsystemer er å sikre at kun autoriserte personer kan gå inn i en bygning eller rom under kontroll og sikkerhet.

Setter ned tempoet for en bedre shoppingopplevelse

Konsepter for kundestrømningskontroll og -separering dreier seg om å gi kunder eller besøkende plass: for eksempel karrusellører ved inngangen til flyplasser, butikker eller kjøpesentre setter ned tempoet for tilgang – noe som sikrer en kontinuerlig strøm av besøkende. Hvis masse folk kommer inn i kjøpesenteret samtidig, for eksempel, ville det være regelmessige kødannelser, noe som påvirker kundenes shoppingopplevelse. I dette tilfellet gjør strømningskontrollsystemet det mulig for hver kunde å gå inn i rommet individuelt, ikke omgitt av andre folk, slik at de får en bedre oversikt over butikkene som tilbys. Disse systemene er ofte kombinert med persontelling, men for det meste brukes de kun til statistiske formål for å optimalisere strømmen av kunder. Følgende er av interesse for forhandlere: Hvor mange kunder kommer inn i butikken og på hvilket tidspunkt? Hvilke baner tar kundene mine og på hvilket tidspunkt? Men mange av disse systemene tilbyr ikke aktuelt adgangskontroll ved å automatisk lukke dørene når et spesifikt antall personer er oppnådd.

Inngang tillatt? Autorisering kontrolleres via tradisjonell adgangskontroll

Vi er alle kjente med den vennlige resepsjonisten, den elegante operaassistenten eller den oppblåste dørvakten. Noen ganger er adgangskontroll fortsatt rent manuelt arbeid. Da det for det meste gjelder et privilegium eller en tjeneste, må det kun garanteres tilgang til autoriserte. Innenfor en bredere kontekst er kontrollen av autorisasjon økende utført gjennom digitale adgangskontrollsystemer – slik som ved inngangene til stadioner eller ved flyplasser. Spesifikk tilgangsadministrasjon for å opprettholde en avstand mellom personer eller begrense antallet til et definert antall personer for å forhindre virusinfeksjon, for eksempel, var ikke så viktig tidligere. Primært er målet er å styre adgangsberettigelse sikkert og hurtig. Dørene åpnes kun etter en vellykket kontroll.

Kombinasjon av kontroll og autorisasjon: et nytt behov oppmuntrer til kreativitet

For å regulere antallet personer i butikken eller kjøpesenteret bruker mange forhandlere elementer fra klassisk adgangskontroll. Ofte teller ytterligere personale ved inngangene hvor mange personer som er i en bygning. Hvis en kunde forlater butikken, har en annen tillatelse til å komme inn på plassen – helhetlig sett en tidkrevende oppgave som er utsatt for feil. Andre butikkoperatører bruker et begrenset antall handlevogner eller kurver for å regulere antall personer. Alternativt er de avhengige av egenkonstruerte trafikklyssystemer som viser om inngang i butikken aktuelt er tillatt.

GEZE Counter – den profesjonelle løsningen for digital adgangskontroll

Med GEZE Counter tilbyr vi en løsning som intuitivt kombinerer mulighetene for autorisasjon og kundestrømningskontroll. Ved å koble til GEZE Counter til forhandleres tradisjonelle dørfunksjoner, tillates effektiv kontroll av strømmen av kunder og samtidig forhindres tilgang når de forhåndsdefinerte grensene overskrides. Dette gjør det mulig å implementere lovbestemte instruksjoner, for eksempel i løpet av koronapandemien, mens de samtidig konsentrerer seg fullt ut på sine forretninger.

GEZE Counter – nytte og fordeler

  • Bruk av døren som en klar fysisk barriere for adgangskontroll avlaster personalet og eliminerer behovet for sikkerhetstjenester
  • Modulært og minimalt invasivt system som kan integreres i eksisterende systemer
  • Fleksibel innstilling av aktuelt maksimalt antall tillatte personer (øvre grense)
  • Effektiv og sikker overholdelse av lovbestemte instruksjoner
  • Ekstra visuell visning av besøksstatusen for kunder via en trafikklysfunksjon i inngangsområdet

Hvordan fungerer adgangskontrollarbeid med GEZE Counter?

GEZE Counter-sensorer registrerer hver person som kommer inn i eller går ut av en butikk. Så snart som det maksimale antallet personer er nådd, forblir hoveddøren lukket mot utsiden. Det er fortsatt mulig å forlate butikken – og sikkerheten til rømningsveiene forblir garantert. Hvis maksimalt antall personer i et spesifisert rom nås, blir LED-standen ved den automatiske døren rød – som et visuelt signal for personer som venter utenfor. Så snart lokalene er tomme, låses dørene opp. Displayet ved døren skifter til grønt – og indikerer til personer som venter at de nå kan gå inn i butikken igjen.

Smart nettverkstilkobling og etterutrusting

GEZE Counter Connect er nettverkstilkoblet og gjør det mulig for brukeren å utføre et antall innstillinger og evalueringer i sanntid. Som følge av dette kan driftsansvarlig praktisk regulere maksimalt antall personer fra sin smarttelefon, vise aktuell kapasitet og innhente statistikk om kundestrømninger i ulike visualiseringer. GEZE Counter Connect kan installeres som er fullstendig løsning eller som en oppdragering på eksisterende systemer. Den er kompatibel med alle GEZE automatiske dørsystemer og med mange systemer fra andre produsenter*.

*Alle GEZE skyvedørssystemer kan monteres med GEZE Counter Connect. Kompatibiliteten til tredjepartsprodukter må kontrolleres først.

Last ned GEZE Counter-flyvebladet (PDF | 438 KB)

GEZE Counter kan fleksibelt justeres til å endre lovbestemte instruksjoner og sikre den kontinuerlige driften av småbedrifter. Takket være den automatiske inngangskontrollen, kan ansatte gå tilbake til sine faktiske oppgaver ved filialen.

Sebastian Krannich, Business Solutions Manager/Product Manager for GEZE Counter

GEZE Counter modulært adgangskontrollsystem

GEZE Counter består av to komponenter som bygger på hverandre – GEZE Counter Connect og GEZE Counter Connect extension.

GEZE Counter Connect

GEZE Counter teller alle personer som går inn i eller forlater en bygning.

GEZE Counter teller alle personer som går inn i eller forlater en bygning. © GEZE GmbH

Den grunnleggende pakken inkluderer tellesystemet (telleadministrasjon) med

  • tellersensorteknologi og høy grad av nøyaktighet

  • Programvare for å definere maksimalt antall personer

  • Opprettelse og evaluering av strømmer av besøkende

Dørtilkoblingen er montert som en oppgradering av det eksistere automatiske dørsystemet via en logikkboks med døren som en fysisk barriere.

GEZE Counter Connect extension

Et rødt lys viser at inngang for øyeblikket er blokkert.

Et rødt lys viser at inngang for øyeblikket er blokkert. © GEZE GmbH

Den alternative forlengelsen til GEZE Counter Connect tilbyr også:

  • Statusvisualisering ved hjelp av en trafikklysfunksjon
  • Synlig gjenkjenning av om inngang er tillatt

Et instrument som lønner seg på lang sikt

Generelt plusspunkt ved GEZE Counter: Antall personer i en bygning kan justeres når som helst, slik at det er "behagelig" for folk på innsiden. Driftsansvarlige kan enkelt sette spesifikke øvre grenser når som helst og individuelt, for å forhindre risikoen med Covid-19-infeksjon på grunn av at butikken er for full for eksempel. Langsiktig bruk av GEZE Counter er mulig, dvs. i en sesongbetinget eller dagsspesifikk applikasjon. Hvis en forretning for eksempel er underbemannet på grunn av personalmangel, kan systemet brukes til å stille inn maksimalt antall kunder i butikken. Til slutt kan data som innhentes med GEZE Counter evalueres på mange måter. Dette er hvor smarte salgs- og markedsføringseksperter kommer inn for å sammenligne kundestrømninger med kjøpeatferd, eller kundestrømninger med den respektive tiden på dagen.

Sektorspesifikke komplette pakker

GEZE støtter deg med spesifikke bransjespesifikke forslag for integrering av systemer for digital adgangskontroll. Enten det gjelder planlegging av et nytt dørsystem eller kontroll og utvidelse av et eksisterende system.

Den fullstendige tjenestepakken fra GEZE består av:

  • Rådgivning
  • Utvikling av løsninger
  • Prosjektplanlegging
  • Produkter
  • Installasjon
  • Kundeservice.

Vår mangeårige erfaring på markedet og tilsvarende knowhow snakker for seg selv i individuelt utviklede løsninger.

Ta kontakt med oss

Fullstendig realiserings- og vedlikeholdservice

GEZE tilbyr omfattende tjenester for installasjon og vedlikehold av systemer. Vi holder selvfølgelig også de tilhørende monteringsanvisningene tilgjengelige.

Gå til GEZE-verktøy og ressurser

Omfattende service fra begynnelsen av

I tillegg til planlegging, installasjon og vedlikehold av systemene, tilbyr GEZE deg også individuelle råd og tjenester for spesialløsninger. Dine krav og behov når det gjelder moderne implementering av adgangskontroll, er utfordringer for oss, noe vi gjerne påtar oss.

Gå til GEZE Services