2019-2023: Innovative løsninger for en bærekraftig fremtid

I den siste artikkelen i GEZEs skandinaviske 25-årsjubileumshistorie ser vi på årene 2019-2023 og inn i fremtiden. Fra et lite selskap har organisasjonen nå vokst til mer enn 60 ansatte som dekker 8 land. Innovative nye produkter fra det tyske hovedkvarteret, lokal kundeservice og en ekstremt høy ekspertise blant lokalt ansatte, gir GEZE Scandinavia den unike situasjonen å alltid kunne støtte markedet med produkter av høyeste kvalitet, samt spesialiserte produkter for den mest avanserte etterspørselen innen byggebransjen.

En balansert utvikling av det skandinaviske datterselskapet

GEZE-løsningene får markedsandeler i den finske hovedstaden Helsingfors.

I den finske hovedstaden Helsingfors vinner GEZE-løsninger i økende grad markedsandeler.

I løpet av de siste fem årene har GEZE Scandinavia opplevd en balansert utvikling i alle land. Utviklingen av markedene i de tre baltiske landene med lokale GEZE-ansatte og tett samarbeid med partnere, har vært en bevist strategi. I Finland har GEZE også opplevd en stor økning i markedsposisjonering og salg. I Finland, som i de andre nordiske landene, har GEZE-dørløsningene bevist sin verdi i helsesektoren, med involvering i flere større sykehusbyggprosjekter.

Hygieniske løsninger for helsesektoren

Søren Wander Jensen, Country Manager GEZE Danmark

I Danmark, Norge og Sverige har økt markedsetterspørsel etter hygieniske dørløsninger

ført til økt salg og enda mer fokus på automatiske dørløsninger, enn tidligere. De berøringsfrie aktiveringene har blitt dagligdags, spesielt i helsesektoren. "Vi ser et nødvendig fokus på de hygieniske åpningsløsningene, som for GEZE fører til  økt suksess ettersom vi bygger på vår allerede etablerte ekspertise med høykvalitetsprodukter og industriell kunnskap," sier Søren Wander Jensen, landssjef GEZE Danmark.

RigsHospitalet Kopenhagen

I København, Danmark, var GEZE sterkt involvert i byggingen av den nye nordfløyen til Rigshospitalet i sentrum av hovedstaden.

Nordfløyen ble offisielt åpnet i januar 2020. Utvidelsen av sykehuset er på ca. 55 000 m2 og bygget for å håndtere de mest avanserte og spesialiserte kirurgiske operasjonene i Danmark. Arkitekturen og estetikken spiller en stor rolle for å skape et best mulig miljø for pasientene. "Hos GEZE har vi lang erfaring med sykehusprosjekter, både når det kommer til nybygg, renoveringsprosjekter og daglig service," forteller Johnny Winther, Service Manager hos GEZE Danmark.

Johnny Winther, Servicesjef GEZE Danmark

Johnny Winther, Service Manager GEZE Danmark

Johnny var involvert i North Wing-prosjektet og daglig på stedet i mer enn ett år. «Vi har installert 33 hermetisk lukkede automatiske dørsystemer og 140 automatiske dørsystemer for glass- og stålskyvedører: Det var svært viktig for sykehuset å ha berøringsfrie aktiveringer på alle dører, og disse ble installert både på nye og eksisterende automatiske dører . Mer enn 450 aktiveringer fra GEZE er installert på sykehuset i dag», sier Johnny.

Hallvard Banken, regionsjef GEZE Norge

Hallvard Banken, landssjef GEZE Norge

Også i Oslo, Norge, ble GEZE-dørløsningene foretrukket da den nye Oslo Storbylegevakt ble bygget. Senteret ble åpnet i år og hver dag opplever pasientene og helsepersonellet bekvemmeligheten og hygieniske døråpninger fra totalt 60 dørløsninger, som GEZE installerte i bygningen. «Med høy ekspertise til det lokale GEZE-teamet har vi laget skreddersydde løsninger og vært på stedet hver dag for å sikre installasjonen i tide. Vi har også vært heldige å finne lokale partnere for spesialløsninger som trengs i helsevesen som dette. Vi er virkelig glade for å kunne bidra til helsebyggene i Oslo, sier Hallvard Banken, landssjef GEZE Norge.

Automatiske løsninger for kontrollert bygningsforvaltning

I løpet av historien til det skandinaviske datterselskapet har mye salg og markedsutvikling vært fokusert på dørautomatikk. Kravene til tilgjengelighet, kombinert med hensyn til brukerkomfort og design taler for de automatiske løsningene. Imidlertid har de siste årene løftet kravet om automatiske dører som skal integreres i bygningsautomasjonen, ettersom spørsmål om bærekraft skaper fokus på Smart Building.

Automatisk ventilasjon for bærekraftige bygg

Herrstadskolan i Järfalla, Sverige

Herrstadskolen var den første skolen som mottok Swedish Green Building Councils gullsertifisering.

Herrstad-skolen Herrstad-skolen i Järfälla, Sverige, var forut for sin tid da den ble bygget i 2016. Skolen var den første som mottok Swedish Green Building Concils Gold-sertifisering, som innebærer svært høye krav når det gjelder energisparing, luftkvalitet, akustikk og kontroll av kjemiske stoffer i innemiljøet. GEZEs engasjerte samarbeid med byggentreprenøren Skanska bidro til at disse kravene ble oppfylt med blant annet automatisk styrt naturlig ventilasjon om natten.

Art.5_Reine Ringblom, Project Sales.png

Reine Ringblom, Prosjektsalg GEZE Sverige

«Naturlig ventilasjon er bare en av mange funksjoner som etterspørres i moderne bygninger. Hos GEZE vet vi at fremtiden vil bringe et økt fokus på Smart Building, og automatisk kontroll av dører og vinduer vil bidra til å forbedre bygningsmiljøet så vel som bærekraften», sier Reine Ringblom, Project Sales GEZE Sverige.

Automatiske dører kobles til brannsystemet

To-fløyet dør dører med automatisk åpning

De store doble slagdørene med automatisk åpning og lukking gir både komfort og sikkerhet da de er koblet til byggets brannsystem.

Hos Naturkraft i Ringkøbing, Danmark, er det avgjørende at alle gjester føler seg både velkomne og trygge når de besøker opplevelses-parken. Opplevelsesparken setter naturens fascinerende krefter i fokus med lekne aktiviteter både innendørs og utendørs. Gjestene opplever hvordan natur, bærekraft og klima henger sammen. Dette fokuset har fortsatt i bygget og valg av dørløsninger. GEZE har levert og montert en komplett løsning for de store inngangsdørene, med optimal sikkerhet for de mange besøkende som daglig beveger seg inn og ut av bygget. En svært kraftig løsning er å kombinere brann- og redningsveier med komfortabel adkomst. For å dekke Naturkrafts behov for ventilasjon er begge doble dørene godkjent for erstatningsluft samt daglig ventilasjon. Det er selvsagt installert full sikkerhet på de store inngangsdørene, da de fungerer helautomatisk. – Vi ser stor etterspørsel etter å koble dørene til byggsikkerhet, brannanlegg og lignende. Derfor er vi glade for å ha ekspertisen i teamet vårt», sier Søren Wander Jensen.

Bygningsautomatisering for fremtidige generasjoner

Når vi ser inn i fremtiden til GEZE Skandinavia og byggebransjen, vet vi med sikkerhet at automatiske løsninger vil fortsette å øke etterspørselen ettersom de blir mer og mer koblet til automatisk bygningskontroll så vel som smarte løsninger. Den grønne bærekraften legger en vei for fremtiden til industrien og vårt globale miljø med fokus på energiforbruk er både nå tilstede og i fremtiden.

Hos GEZE er vi veldig spente på fremtiden for vår nylig lanserte Building Automatic tilkoblingskontroll: myGEZE Control. Med myGEZE Control introduserer vi neste generasjon nettverk og bygger bro over gapet innen bygningsautomasjon med en smart løsning for nettverk av dør-, vindu- og sikkerhetssystemer. MyGEZE Control-tilkoblingsplattformen ble introdusert på årets BAU-messe i München. – Det var stor interesse for løsningene da vi møtte skandinaviske kunder på messen, forteller Reine Ringblom som var til stede på messen sammen med mange andre skandinaviske og internasjonale kolleger.

Plattformen med modulær programvare og åpne grensesnitt varsler helt nye tilnærminger til bygningsautomatisering for planleggere og operatører overalt. Kontrollen gir mer effektivitet, sikkerhet og bekvemmelighet ettersom den inkluderer dynamisk dørsikkerhet og brannvernkonsepter, intelligent røyk- og varmeavsug. En spennende ny løsning, nyttig i alle typer bygg rundt om i verden.

Se presentasjonen fra BAU:

25 år Skandinavia Kart

I dag dekker GEZE Skandinavia 8 land

Mens vi gleder oss til å se hva fremtiden vil bringe for myGEZE Control og alle andre innovative GEZE-løsninger, takker vi deg for å følge GEZE Scandinavians 25-årsjubileum. Vi håper å ha deg som en del av vår verden også i løpet av de neste 25 årene.