Automatiske døråpnere møter markedets etterspørsel

Powerturn

Powerturn from GEZE

Hos GEZE er barrierefrie dører i fokus,og er fortsatt, høyt verdsatt og møtt med stor innovasjon innen de automatiske døråpnerne. I 2003-2008 ble markedet stort sett dekket av slagdører og Slimdrive EMD-F var en stor suksess på det nordiske markedet. Slimdrive EMD-F hadde en rekordlav byggehøyde på kun 7 cm og passet fint i den nordiske bygningsdesignen. Den var, og er fortsatt, veldig pålitelig og stabil i drift. År senere ble Powerturn lansert fra GEZE, som vår sterkeste drivkraft. Med kraften til å betjene dørblader med en vekt på opptil 600 kg, er drivverket fantastisk. I dag er det fortsatt det sterkeste av våre

Døråpnere for slagdører, og en veldig populær løsning på markedet.

Intern vekst i vårt datterselskap

Søreide skole

Søreide Primary School Norway

I 2003 ble det norske avdelingskontoret til GEZE Scandinavia etablert. De tre første kollegene i Norge turnerte landet rundt med produktdemoer bak i bilene. Med stor kunnskap om markedet og byggebransjen fikk de raskt markedsandeler og lojale kunder, hvorav noen fortsatt er GEZE-kunder i dag.

I Norge lå kravene til universell utforming i byggeforskrift TEK 10, som sier at dersom dører ikke kan åpnes med maks 2 kg kraft, skal de automatiseres. Dette er videreført også i senere TEK versjoner. Et meget interessant og moderne byggeprosjekt, som viser den barrierefrie adkomsten, er Søreide barneskole i Bergen. Ved denne barneskolen er krav til funksjonalitet og god, universell utforming omsatt til et lekent, uttrykksfullt og trygt skolemiljø. – GEZE leverte all dørautomatikk til skolebygget, forteller.

Slimdrive EMD-F var en stor suksess på skolen. Det er et produkt som kan integreres med både byggautomatisering og adgangskontroll. Den lave byggehøyden gjelder spesielt i situasjoner der døren er innfelt i en dyp karm.

Hallvard Banken, landssjef i GEZE Norge

Hallvard var en av de første ansatte i GEZE Norge, og har vært med det norske laget i 20 år.

Flotte prosjekter med full tilgjengelighet, uansett mobilitetsutfordring

Også i Danmark ble markedet oppsøkt med lokale ansatte. De første 3 ansatte startet i løpet av 2003, og snart var et dansk GEZE-kontor en realitet. Den økte lokale arbeidskraften førte til en stor prosentvis vekst på markedet. Mens daglig salg til distributører var en stor del av strategien, var også fokus på prosjekter snart i gang. GEZE ble en pålitelig leverandør på prosjektet med å bygge et stort sammenslått kontorbygg til Handicaporganisasjonen i Danmark. Et bygg for alle små samorganisasjoner å dele. Tydeligvis et bygg med full tilgjengelighet for alle. Barrierefri adkomst ble tatt til et helt nytt nivå, da alle stier, alle dører og all brannsikring skulle være tilgjengelig og tilpasset alle typer mobilitetsutfordringer. GEZEs lokale ansatte samt produktekspertene fra det tyske hovedkvarteret kommuniserte ofte med prosjektets ledere på stedet, ettersom bygget tok form. I dag, fortsatt med samme funksjon, viser bygget flere skreddersydde løsninger, som ble oppfunnet spesielt for tilgjengeligheten i denne bygningen.

Verdifull kunnskap for fremtidige prosjekter

Full tilgang på Musholm Centre

Fuld tilgængelighed på Musholm Centeret

Mye av kunnskapen som ble oppnådd ved deltakelsen av kontorbygget til Handicaporganisasjonen, var grunnlaget for løsningene som GEZE Danmark leverte 10 år senere til Musholm Ferie-, Sports- og Konferansesenter i Danmark. Her er den barrierefrie adkomsten nøkkelen i hele anlegget, for å invitere alle mennesker til å komme til stedet. GEZE automatiske dørløsninger implementeres med stor tilfredshet for å gi full tilgjengelighet.

Tilgjengelighet og automatiske dørløsninger er fortsatt kjernen i virksomheten for GEZE Skandinavia. I den kommende artikkelen som avslører flere detaljer om historien vår i 2008-2013, vil vi se mer på markedstrender, tidens innovative løsninger og interessante prosjekter.

Følg oss på vår reise...