2009-2013: Designede inngangsløsninger med automatiske skyvedører fra GEZE blir populært på nordiske hoteller.

I denne 3. artikkelen i vår skandinaviske jubileumshistorielinje vil vi zoome inn på tidsperioden 2009-2013 hvor hotellene begynte å fokusere på design kombinert med barrierefri tilgang, komfort og automatisering. Denne perioden ga GEZE tilstedeværelse i noen svært interessante nordiske prosjekter, og den ga et solid grunnlag for mange hotellprosjekter for det neste tiåret i vår skandinaviske historie.

En populær løsning for glassfasaden

Automatiske skyvedører brukes ofte i glassfasader

Automatiske skyvedører er populære i glassfasader.

GEZE skyvedørssystemer er plassbesparende og stillegående dører, visuelt enestående og passer inn i enhver arkitekturstil. Systemene har en lang historie med å være populære blant arkitekter for jevn blanding i design, perfekt for enhver glassfasade. De barrierefrie automatiske skyvedørsystemene har en toppmoderne teknologi og er svært funksjonelle. Dette har gjort det mulig å realisere de mest varierte brukskravene på både lokale og globale hoteller. Enten i hotellinnganger, korridorer eller dørene til restauranten, tilbyr den automatiske skyvedøren sikkerhet og komfort takket være den enkle og intuitive betjeningen. GEZE automatisk dør kan aktiveres manuelt via trykknapper eller automatisk via sensorer, noe som letter barrierefri og komfortabel tilgjengelighet for alle; barn, reisende med bagasje, rullestoler eller materialleveranser til et varemottak.

Hotell Scandic Havet i Bodø, Norge

Hotel Scandic Havet i Bodø, Norge

I Bodø, i Nord-Norge, stiller værforholdene spesielle krav til dørløsninger og holdbarhet. Dette er noe som var svært viktig da Hotel Scandic Havet installerte nye inngangsparti for omtrent et tiår siden. Fra hotellet har du 360-graders utsikt over bryggekanten og du kan nyte midnattssolen, beundre nordlyset og se havørnene som glir majestetisk forbi vinduet på hotellrommet. Totalt 114 automatiske slagdører er utstyrt med GEZE-produkter. I tillegg er inngangspartiene styrt av ECdrive skyvedørautomatikk.

De automatiske skyvedørene integreres sømløst med utformingen av inngangsområdet.

De automatiske skyvedørene passer perfekt inn i inngangsdesignet.

ECdrive var også en favoritt i oppgraderingen av livsstilshotellet Scandic Downtown Camper, i sentrum av Stockholm, Sverige. Her ble det gamle Hotel Scandic Sergel Plaza fullstendig renovert og utvidet, noe som gjorde det til et spektakulært nytt innslag på torget, og det gjenoppsto som Downtown Camper av Scandic. Når dørene åpnes til Downtown Camper, går gjestene inn i en verden av eventyr, aktivitet og fellesskap i hotellets lobby. De automatiske dørene i hotellets inngang fremmer en innbydende og inkluderende følelse, barrierefri for alle.

ECdrives drivenheter integreres sømløst i arkitektens design.

ECdrive integreres enkelt i designen til arkitekten © Erwin Kamphuis für GEZE GmbH

GEZE ECdrive er en stillegående automatisk skyvedørautomatikken. Den enkle og stabile modulkonstruksjonen, vedlikeholdsvennlige komponenter og brukervennlig drift tilsvarer mange års problemfri drift. Som det mest solgte skyvedørsystemet fra GEZE ble en viktig relansering av den nye ECdrive T2 introdusert i 2019. Drivverket ble optimert med doble ruller, enkle installasjons- og vedlikeholdsmuligheter og selvfølgelig en enda renere design på profilene. De siste årene har ECdrive T2 blitt installert i de fleste glassfasader på hoteller, butikk- og utstillingsbygg.

I PM&Vänner integreres de buede skyvedørene inn i gatebildet.

Hos PM&Vänner er de buede inngangsdørene et behov som matcher gaten

Også på hotellet PM & Vänner (PM & Friends) i Växjö, Sverige, er design nøkkelen i hele bygningen. Hotellet åpnet i 2014 ved siden av den populære restauranten med samme navn. PM Hotel tilbyr et komplett konsept for matopplevelser, design og luksus. Inngangsdøren til hotellobbyen ble levert i samarbeid med en lokal GEZE-partner. Den vakre glassdøren er buet og går i ett med byens gate. Inne i bygningen er ECdrive installert på flere dører mellom lobby og restaurant, i bar og lounge etc.  Nøkkelordene for prosjektet var bærekraft, stil og kvalitet, som går hånd i hånd med skyvedørsløsningene fra GEZE.

På Island er høy kvalitet også verdsatt. På luksus hotellet The Retreat kan du nyte den storslåtte naturen og den herlige helbredende omsorgen i Den blå lagune. Her spiller den skandinaviske arkitekturen virkelig på lag med naturen, og hver eneste detalj er gjennomtenkt for at gjestene skal føle seg forent med det naturskjønne landskapet. GEZEs partner på Island, Járn & Gler hf, leverte og installerte GEZE automatiske løsninger på alle dører på The Retreat. En full integrasjon av alle automatiske dører - selv de tyngste glass-dørene som veier opp til 150 kilo - ble gjort med sømløst samspill som skaper elegant åpning og lukking i hele bygningen. For de tyngste dørene kom Powerdrive til sin fulle rett. Powerdrive går jevnt inn i designet og er en stillegående elektromekanisk skyvedørsautomat spesielt utviklet for store og tunge dørblader.Den flytter enkelt dører med en vekt på 200 kg per dørblad, uten at det går på bekostning av kravet fra arkitektene.

Med at alle dører er koblet til det smarte bygningsstyringssystemet og brannalarmforskriftene til The Retreat, har vi installert ikke bare godt utformede automatiske dørløsninger og dørlukkere av høy kvalitet, men også innovative og fleksible dørløsninger på The Retreat. Det er dette som virkelig betyr noe i et prosjekt av denne størrelsen og kompleksiteten, og det er derfor GEZE tilfører høy verdi til markedet.

Jón Halldór Davidsson, Járn & Gler hf, Island
På Den Blå Lagunen-retreat på Island er alle design nøye planlagt

De automatiske skyvedørene foretrekkes i de fleste nordiske hotelldesign

Til ethvert hotell; luksuriøst, designet, lite og nett er en prestisjefylt og praktisk inngang er den første velkomsthilsenen for gjester. Automatiske dører til kjøkken og andre områder gjør at personalet kan utføre oppgavene sine på en trygg måte, og sikrer jevn service. Tilgjengelighet, sikkerhet og hygiene er viktige elementer for alle; gjester og ansatte. Trendene som GEZE opplever i 2009-2013, ga grunnlag for suksessen til GEZE automatiske dørløsninger, som fortsetter i dag. Mange flotte hoteller over hele verden har GEZE- inngangspartier installert.

Fortsatt i dag fungerer automatikkene som ble installert for mer enn 10 år siden, daglig på mange hoteller i vår skandinaviske region. I våre hovedbyer har dørløsningene blitt integrert i gamle historiske bygg så vel som nye og moderne hoteller.

Følg oss for neste artikkel i jubileumshistorien vår, da vi snart går inn i en tidsperiode med gode helsetjenester.