INDUSTRY AWARD 2018: GEZE er en av de beste - GEZE automatiserer produksjonsprosesser verden over ved å bruke minimale mengder smøremidler.

Hos GEZE begynner arbeidet med bærekraft i produksjonen, ved alle anlegg rundt i verden. Bruken av kjølende smøremidler er helt avskaffet i produksjonen av dørlukkere. Det var dette som imponerte juryen på INDUSTRY AWARD (INDUSTRIEPREIS) 2018: GEZE, som er spesialist på dør-, vindus- og sikkerhetsteknologi og bygningsautomatisering, ble nok en gang rangert som en av de beste i kategorien Produksjonsteknologi og maskinteknikk etter 2017. I tillegg inngår innovasjon som en del av vurderingen for INDUSTRY 2018: Både prisvinnerne og særlig avanserte bidrag er med i oversikten over innovative produkter og løsninger for mellomstore bedrifter.

Bærekraftig, effektivt og økonomisk
Prosessautomatisering med minimale mengder smøring innebærer at det ikke er nødvendig med kjølende smøremidler. Kun en svært liten mengde av luft-olje-blanding trengs. Dette sikrer bærekraftige, effektive og økonomiske forhold ved alle GEZEs produksjonsanlegg verden over. Den nye teknologien og tilhørende prosessautomatisering gjør det mulig å redusere både produksjonsområdet, syklustidene og vedlikeholdskostnadene. Det forekommer ingen forurensning som følge av fine partikler fra kjølende smøremidler. Dette øker verktøyenes levetid. Også avfallshåndteringen av kjølende smøremidler elimineres. Dette bidrar til bærekraft, verner miljøet og reduserer også forbruket av vann og CO2. Dessuten reduseres tilleggskostnadene: Det er verken behov for innkjøp av kjølende smøremidler, drift av separate renseanlegg eller bruk av høytrykkspumper for kjøling av verktøy.

Marc Alber, teknisk direktør i GEZE, og Jasmina Brenner, prosjektleder industriell teknologi, med diplomet for Industry Award 2018. Bilde: GEZE GmbH

Fordeler for den interne produksjonen og partnere verden over
“Den kontinuerlige forbedringen av våre produkter og produksjonsanlegg i miljøvennlig retning og vårt ansvarlige syn på naturressurser har høyeste prioritet”, sier Marc Alber, teknisk direktør i GEZE. “Det er ikke bare våre egne produksjonsanlegg som drar nytte av de positive sidene av den nye prosessen, men også våre partnerbedrifter rundt i verden.” Den viktigste fordelen for prosessindustrien: Fordi spon som dannes under produksjonen, ikke lenger forurenses av kjølende smøremidler, kan dette materialet inngå direkte i produksjonsprosessen.

Nye trender avgjørende for Industry Award 2018
Under mottoet “Integrated Industry” søkte mer enn 1000 bedrifter på INDUSTRY PRIZE 2018 fra organisasjonen Initiative Mittelstand og forlaget Huber Verlag für Neue Medien GmbH. Hele industrisektoren befinner seg i en overgangsfase på grunn av nye trender som maskinlæring, robotikk og Industry 4.0. Alle søknader ble vurdert av en uavhengig jury bestående av professorer, forskere, eksperter fra industrisektoren og journalister med spesialkunnskaper. Det ble lagt særlig vekt på progressivitet og miljøvennlige, sosiale og tekniske fordeler med den fremlagte industrielle løsningen.