AIDAluna in building dock
AIDAluna in building dock
GEZE Automatic Sliding Doors on board the AIDAluna

Det nye cruiseskipet AIDAluna forlater dokken

GEZE er ombord med dørteknologi og glassdesign for ubegrenset cruisekomfort og sikkerhet

AIDAluna utvider den verdensberømte cruiseskipflåten AIDA Cruises med ytterligere ett skip. Den 13. februar 2009 ser AIDAluna bokstavelig talt verdens lys da dørene i byggehallen på Meyer-verftet i Papenburg åpnes, slik at man kan se skipet i sin helhet for første gang. På utrustningskaien får skipet sin siste polering. Helgen 21. og 22. februar 2009 ser tusenvis av tilskuere det 252 meter lange og 32,2 meter brede skipet seile via elven Ems og ut i Nordsjøen for så, den 22. mars, å begynne på jomfruturen til Palma de Mallorcas havn hvor det skal døpes.

Med tre dekk, 1025 passasjerkahytter, syv restauranter, elleve barer og et soldekkareal på 6400 m² avslører AIDAluna en rekke nyheter for sine kommende passasjerer. Passasjerene opplever den innovative dørteknologien fra GEZE via økt brukervennligheten når de åpner kahyttdører, restaurantdører, bardører eller når de går rundt på dekkene. De krevende sikkerhetskriteriene ble ubemerket integrert i skipets dører.

Automatiske skyvedører i VTM-utforming betyr at dørdriverene er konstruert for ferdsel ombord på skipet, at de er korrosjons- og saltvannsmotstandsdyktige, at de skjuler alle elektroniske byggedeler på skipets innvendige side og at de tåler høy passasjertrafikk. De gjør gjennomgangstrafikken på soldekk, i restauranter, butikker og utallige forestillings- og sportstilbud lettere. Automatiske runde og teleskopskyvedører fullfører den spesifikke arkitekturen ombord. På dekk 3 og 10 sørger de for størst mulig åpning på gjennomgangsdørene på begrenset plass, slik at passasjerer med mye pikkpakk lett kan komme seg opp til dekkenes badebassenger.

Automatiske svingdører med individuelle aktiveringsteknologi, f. eks. gjennom radarsensorer, gjør det enklere for besetningen og restaurantpersonalet som tar seg av passasjerene. „Servicedørene“ kan åpnes uten å bruke kraft, og de lukkes pålitelig etter bruk.

Kahyttdørene blir komfortabelt og sikkert låst med TS 2000 dørlukkere i spesialutførelse med håndtak og glideskinne. Det karakteristiske ensartede GEZE-designet kommer også til uttrykk i sikkerhetsideene, og sikkerhet er førsteprioritet på et cruiseskip.  For eksempel er alle brannverndører laget i klasse A, noe som betyr at de er laget av ikke brennbart materiale, og brann og redningsveier er utstyrt med ovenpåliggende dørlukkere av typene TS 4000 og TS 5000 for dørbredder på 140 centimeter samt TS 4000 i tandemutførelse for svært tunge og store dører. De lukkes sikkert i tilfelle brann selv om skipet heller ekstremt, og de oppfyller kravene til Solas-konvensjonen, dvs. den internasjonale konvensjonen om sikkerhet for mennesker til sjøs. For maksimal sikkerhet og funksjonalitet ble utformingen av dørteknologien gjort i tett samarbeid med Meyer-verftet, AIDA Cruises og de ulike klassifikasjonsselskapene.

Ved utrustningen av AIDAluna beviste GEZE at de er mer enn kun en leverandør av dørteknologi. I bassengområdet på dekk 10 ble det montert glassystemer fra GEZE. Et individuelt framstilt, korrosjonsfritt manuelt skyveveggsystem laget av tyve glasselementer i sirkel omringer BJ-boksen og beskytter hele underholdnings- og sceneelektronikken. Slik kan DJ-området lukkes manuelt eller åpnes mer uten mye kraft.

I mer enn ti år har GEZE bevist sin kompetanse innen sjøfartsteknologi for Meyer-verftet og utrustet hele "Sphinx"-generasjonen som består av seks cruiseskip: GEZE har ikke bare utrustet AIDAluna, men også søsterskipene AIDAdiva og AIDAbella og skal også sørge for moderne dør- og sikkerhetsteknologi for AIDAblu som forlater dokken i 2010 samt to andre navnløse AIDA cruiseskip som forlater dokken i 2011 og 2012.