GEZE dørkomfort med stil i moderniserte Wien Westbahnhof

Siden Wien Westbahnhof-stasjonen ble modernisert har "Wolkenspange" blitt et landemerke. Jernbanestasjonen City Vienna West består også av et hotell, et kjøpesenter og et kontorbygg. De forskjellige delene av bygningen er forbundet med en rammestruktur laget av stålbjelker ("Wolkenspange"). Det arkitektoniske mesterverket fra wienerarkitektene Neumann & Steiner veier over 430 tonn, og spenner over den store og lyse stasjonen som er blitt renovert i sin originale 1950-stil.

Nostalgi på togstasjonen

Utsiden av Wiens Westbahnhof

Utsiden av Wiens Westbahnhof. Bilde: Sigrid Rauchdobler for GEZE GmbH © Sigrid Rauchdobler / GEZE GmbH

Hvis du går forbi butikkene inne i stasjonen for å komme til perrongene, det er vanskelig å forestille seg hvor mye nostalgi som er skjult her. Da den åpnet i 1858, kjent som Empress Elisabeth Station, var denne stasjonen et sentralt knutepunkt mellom det vestlige, sørlige og sørøstlige Europa. Der hvor Railjets ankommer i dag stanset en gang Orient Expressen, som brakte et snev av glamour til Wien. Nedleggelsen av den legendariske linjen mellom Paris og Istanbul, som startet i 1883 med Orient Express og ble avsluttet i 2009, stanset ikke utviklingen av stasjonen. Den er nå et knutepunkt for regionale forbindelser, og trafikkstyring og reisekomfort forbedres kontinuerlig.

Passasjerkomfort med automatisk dørkomfort fra GEZE

Rundt 30 automatiske skyvedører med drivenheter fra Slimdrive-serien er i bruk i det moderne reisekomplekset. Enten det er fasadeporter i det brede og høye inngangspartiet til stasjonen, på shoppingnivåene, i hotellet eller kontorblokken, gir Slimdrive skyvedørsystem harmonisk visuell reduksjon. Med en høyde på bare syv centimeter integreres drivenhetsystemene diskret i fasaden og de innvendige områdene. Generøs passasjeklaring, slanke dørprofiler og Slimdrive SL NT-FR-skyvedørsystemer i nødutgangsdesign sikrer barrierefri adkomst, sikring av rømningsveier, lyshet og transparens. Der åpnebredden i en rømningsvei er begrenset, kan det oppnås maksimale åpnebredder ved å bruke automatiske teleskopskyvedører med 4 blader og en variant av Slimdrive SLT-drivenhet. "Stabling" av dørbladene er ikke et problem med denne løsningen.