Brigitte Vöster-Alberts 50-årsjubileum hos GEZE

1. juli 2018 skal Brigitte Vöster-Alber, CEO i GEZE GmbH, feire 50-årsjubileum hos selskapet. Siden 1968 har hun stått ved roret for GEZE, som sysselsetter rundt 3000 mennesker over hele verden og er en av de ledende leverandørene av dør-, vindus- og sikkerhetsteknikk, automatiske dørsystemer og bygningsautomatisering. Hun har alltid vært fokusert på fremtiden, og har aldri trukket seg bort fra tøffe, men likevel nødvendige og fruktbare beslutninger for selskapet.

50 års ledelse = 50 års fremgang

Brigitte Vöster-Alber har vært CEO i GEZE GmbH siden 1968. Bilde: Karin Fiedler for GEZE GmbH

Brigitte Vöster-Alber har vært CEO i GEZE GmbH siden 1968. © Karin Fiedler / GEZE GmbH

Brigitte Vöster-Alber tok ansvar for GEZE da hun bare var 24 år gammel, etter dødsfallet til bestefaren Reinhold Vöster i 1968. Siden den gang har hun styrket og utvidet bedriftsstrategien, produktporteføljen og internasjonal virksomhet kontinuerlig. I dag vokser selskapet med suksess, med produksjonssteder i Kina, Spania og Serbia, 31 datterselskaper og en rekke salgsrepresentanter. Samtidig har forsknings- og utviklingssektoren blitt utvidet i hennes regi. I 2017 investerte GEZE 13 millioner euro i et nytt, moderne utviklingssenter ved hovedkvarteret i Leonberg. Totalt 28,8 millioner euro er investert her over de siste fem årene. Dette gjenspeiler CEOs klare forpliktelse til hjemstedet og kvalitetsmerket "Made in Germany". Selskapet fortsetter å investere i utenlandske datterselskaper, og sikter mot høyest mulige kvalitetsstandard. Dette plasserer GEZE i en globlal sammenheng, men selskapet er fortsatt fullt av tradisjon, 100 % familieeid og godt posisjonert for videre organisk vekst.

Mot lønner seg

I et halvt århundre har Brigitte Vöster-Alber ikke vegret seg for å ta vanskelige - og noen ganger upopulære - avgjørelser. Et stort vendepunkt var avhendingen av den populære - men ikke lenger lønnsomme - skidivisjonen på 1980-tallet. Dette frigjorde kapasitet for å fokusere på moderne dør- og vindusløsninger, og utvide eksportdivisjonen ytterligere. Åpenhet og mot til nye tilnærminger gjenspeiles også i dagens utvikling. Under Brigitte Vöster-Albers ledelse fokuserer selskapet nå på intelligente byggnettverk, og tar hensyn til de siste trendene som Internet of Things. Til sist, men ikke minst, overlevde selskapet den økonomiske krisen i 2008 uskadd under Vöster-Albers ledelse. I 2009 investerte GEZE 29,6 millioner euro i ekspansjonsaktiviteter. "Du kan oppnå et stort potensialeved å være aktiv, selv i vanskelige tider," sier CEO i GEZE.

"Forretningskvinner er fremdeles ikke synlige nok"

Da Brigitte Vöster-Alber ble utnevnt til CEO i GEZE var det knapt noen kvinner i lederposisjoner. "Jeg visste fra erfaringene til bestefaren min hva det betydde å skulle overta som overhode i familien etter den for tidlige bortgangen til faren min," sier Vöster-Alber. "Jeg måtte finne veien i en mannsdominert sektor og hevde meg." Forretningskvinner var unntaket på den tiden, men de er absolutt vanligere i dag. Ifølge Brigitte Vöster-Alber er det imidlertid fortsatt for få kvinner i styrerommet. Tradisjonelle verdier og klisjéer spiller fortsatt inn, for eksempel det å balansere familie og karriere. Hun har alltid promotert dette hos GEZE. Med 29 % er den nåværende andelen kvinner i lederstillinger i GEZE eksepsjonelt høy, og har økt med rundt halvparten de siste årene. Det er også mange kvinner blant selskapets unge talenter, og 23 % av selskapets Cooperative State University traineer og studenter er kvinner.

Stor utmerkelse - stort engasjement

For Brigitte Vöster-Alber har forretninger alltid gått hånd i hånd med samfunnsengasjement. Hun arvet denne holdningen fra bestefaren, og bygde videre for til slutt å bli tildelt Forbundsrepublikken Tysklands fortjenstorden i 2009. I 2013 - selskapets 150-årsjubileum - ble hun æresborger av byen Leonberg. En anerkjennelse som tidligere også hadde blitt tildelt bestefaren, Reinhold Vöster. I 2016 hedret Konrad Adenauer Foundation Brigitte Vöster-Alber med "Preis Soziale Marktwirtschaft 2016" (Pris for sosial markedsøkonomi). "Hun er drivkraften bak målene til familieforetaket, og beskytteren av verdiene deres. Hun står for grundervisjoner, innovasjonskapasiet og tar ansvar for selskapets ansatte, storsamfunnet og miljøet," sa juryen i sin begrunnelse. I tillegg mottok hun forretningsmedaljen i delstaten Baden-Württemberg i 2016. Denne utmerkelsen tildeles til personer og selskaper som har levert enestående tjenester til virksomheten i Baden-Württemberg.

Når det gjelder samfunnet står barnehjelpsprosjekter som den Stuttgart-baserte "Olgäle-Stiftung für das kranke Kind e.V." (Olgäle-stiftelsen for syke barn) og barnevernsorganisasjonen "Plan International" nær hjertet til firebarnsmoren. Sponsede aktiviteter knyttet til kunst, kultur og sport er også av stor betydning. Som dyrevenn er Brigitte Vöster-Alber spesielt opptatt av ridning, og ville faktisk heller ha studert veterinærmedisin. For jubilanten er det å tilbringe tid med hestene og hundene sine en viktig flukt fra livet i selskapet. Akkurat som bestefaren pleide å gjøre med faren hennes, leder hun selskapet i konstruktivt samarbeid med tre av sine fire barn (en av døtrene valgte å bli lege).