20-årsjubilant feirer suksess på et ekstremt krevende marked

29. oktober er det 20 år siden tyske GEZE GmbH etablerte sitt datterselskap i Norden. GEZE Scandinavia AB, som startet med å selge mekaniske dørlukkere gjennom grossister i Sverige, er i dag en av markedets ledende leverandører av intelligente løsninger for vinduer og dører samt rådgivning, montasje og service. Ifølge Morten Nielsen, administrerende direktør for GEZE Scandinavia AB, har datterselskapet vært spesielt flinke til å imøtekomme markedets høye krav til kvalitet og enkel tilgjengelighet til bygningene.

Da GEZE åpnet sitt første nordiske kontor i Stockholm i 1998, var internasjonaliseringen av den tyske virksomheten fortsatt i sin spede begynnelse. I dag er GEZE, som ble etablert i 1863, globalt representert med 31 datterselskaper.

På nordisk plan er GEZE til stede i Sverige, Norge, Danmark, Finland og de baltiske landene. I 2003 ble den første dansken ansatt, og i 2010 overtok han styringen for hele Skandinavia.

”I 1990-årene var det nordiske markedet dominert av noen få store aktører, og GEZE var ikke en av dem. Vi startet med å selge dørteknikk gjennom distributører, men har gjennom årene bygd opp en sterk merkevare i Norden og en organisasjon av kompetente og servicefokuserte medarbeidere i alle avdelinger. I dag er vi involvert i store byggeprosjekter med rådgivning, montasje og service og utvikler noen av markedets mest innovative automatikkløsninger for dører og vinduer,” sier Morten Nielsen, administrerende direktør for GEZE Scandinavia AB.

CEO i GEZE GmbH, Brigitte Vöster-Alber, forteller at det skandinaviske datterselskapet er et av de raskest voksende i GEZE:

”Jeg har fulgt vårt skandinaviske datterselskap med stor fornøyelse og stolthet gjennom årene. Det har vært gjennom en fantastisk spennende utvikling på 20 år og er et av de raskest voksende datterselskapene i konsernet med et stigende antall medarbeidere og økt omsetning stort sett hvert år. Det er en oppsiktsvekkende prestasjon i et meget krevende marked, der arkitektur og sikkerhetsregler setter standarden for byggebransjen i resten av verden."

Skandinavia skiller seg ut
Ifølge Morten Nielsen har skandinaviske byggeprojekter særlig fokus på barrierefrie bygninger, dvs. høy tilgjengelighet for barn, eldre og funksjonshemmede. I tillegg etterspør det nordiske markedet også bærekraft og innebygd intelligens i løsningene, slik at dører og vinduer styres automatisk for å skape naturlig ventilasjon og regulere både CO2-nivå og energiforbruk, samt ved brann og røykutslipp.

”Byggherrer i Skandinavia stiller ofte høyere krav til tilgjengelighet, bærekraft og intelligent automatikk enn de minimumskravene som de europeiske standardene foreskriver. Blant annet er dørene i nordiske bygg ofte automatisert i en grad man ikke ser andre steder. Skandinavia går foran, og resten av Europa holder øye med hvilke løsninger som blir brukt i skandinaviske bygg, blant annet skoler, museer, store sykehus og næringsbygg,” sier Morten Nielsen.

Medarbeiderne skal ha nær kontakt med kundene
I 2015 fikk Morten Nielsen også ansvaret for Baltikum, og i dag dekker GEZE Scandinavia et geografisk område som er 4,5 ganger så stort som Tyskland. Et vesentlig element i forretningsstrategien har derfor vært å spre organisasjonen slik at GEZEs medarbeidere er tett på de enkelte markedene og kundene.

”Våre prosjektrådgivere, salgsingeniører og distriktsselgere er primært ute i markedet slik at de kan yte best mulig rådgivning og være med fra begynnelsen i prosjektfasen. Det stiller store krav til ledelse og organisering når medarbeidere ikke sjekker inn på kontoret hver dag. Men på denne måten setter vi kundenes behov i sentrum i både ord og handling,” sier han.

Faktaboks

• GEZE Scandinavia omfatter Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island og Baltikum og har i alt 75 medarbeidere.
  • Morten Nielsen ble ansatt i 2003 og var den første danske medarbeideren i GEZE. Siden 2010 har Morten Nielsen vært administrerende direktør i GEZE Scandinavia AB
  • GEZE ble etablert i 1863 og er fortsatt familiedrevet. CEO Brigitte Vöster har nettopp feiret 50-årsjubileum. Hun har stått i spissen for en vellykket vekststrategi gjennom internasjonalisering og innføring av ny teknologi
  • I dag er GEZE representert globalt og har ca. 3000 medarbeidere

Om GEZE GmbH
GEZE GmbH er på globalt plan en av de mest suksessrike utviklerne og produsentene av systemer innenfor dør-, vindus- og sikkerhetsteknikk. GEZE har et omfattende produktsortiment av automatiske dørsystemer og dørteknikk, glassystemer, røyk- og brannventilasjon, sikkerhetssystemer og vindus- og ventilasjonsteknikk. Med sine høye kvalitetsstandarder bidrar GEZEs produkter til innovative byggekonsepter i hele verden.